Klub Młodego Ekologa 2013/2014

Klub Młodego Ekologa 2013/2014



Mamy nadzieję, że podczas zajęć udało się nam skierować uwagę rodziców na problem zwiększającej się ilości odpadów podczas nieprzemyślanych zakupów, ukazywanie sposobów powtórnego wykorzystania materiałów i przykłady działań przeciwdziałających wytwarzaniu nadmiernej ilości odpadów.

Beata Nowak


Wiemy, że nasza szkoła przystąpiła do realizacji projektu „Czysta Małopolska”. Zgodnie z jego założeniami realizujemy różne zadania o charakterze edukacyjnym, między innymi przeprowadziliśmy zajęcia „Od kogo zależy czy szkoła jest ekologiczna?

Celem tych zajęć było przede wszystkim wskazanie przez uczniów osób wspierających działania ekologiczne na terenie naszej placówki oraz określenie ich roli. Tematyka tej lekcji miała pozwolić uczniom zrozumieć potrzebę wszechstronnej i trwałej współpracy wszystkich osób związanych ze szkołą przy realizacji działań na rzecz szkoły i środowiska przyrodniczego.

 marzec 2014 r.


Rozstrzygniecie konkursu szkolnego

„Zbieramy żołędzie – pomagamy zwierzętom przetrwać zimę”:

I miejsce – Jarzyna Wojciech kl. VB

II miejsce – Julia Łabaj VIc

III miejsce – Luranc Gabriela, Czekan Danuta kl. VB

GRATULUJEMY!

 

                                                                                                                                           grudzień 2013 r.


KWIATY NA POWITANIE JESIENI

„Jak nie kochać jesieni,jej babiego lata,liści niesionych wiatrem ….”

Na początek kalendarzowej jesieni młodzi ekolodzy urządzili na korytarzu szkolnym

wystawę z pięknych, kwiatowych kompozycji.

Kosze zdobione były suszonymi kwiatami, ziołami i darami minionego lata.

Królowały na wystawie korale czerwonej jarzębiny i serce wypełnione jagodami głogu.

p. Danuta Wandor


DZIEŃ DRZEWA

10 października obchodziliśmy „Dzień drzewa”

 

Chcąc uświetnić ten dzień wszyscy  uczniów naszej szkoły przynieśli jeden liść , który zawiesili na drzewie znajdującym się na naszym korytarzu szkolnym. Uczniowie klas piątych wykonali „Jesienne drzewa” techniką kolażu, które mogła podziwiać cała społeczność szkolna.

PAMIĘTAJ!  DRZEWA NIE TYLKO CIESZĄ NASZE OCZY, ALE:

 

  • zatrzymują dużo wody i chronią przed niszczącą działalnością powodzi
  • łagodzą warunki klimatyczne
  • produkują tlen
  • zmieniają strukturę gleby
  • stanowią schronienie dla zwierząt
  • są źródłem pożywienia dla zwierząt i człowieka
  • są miejscem wypoczynku i rekreacji
  • dostarczają drewna do budowy domów, mebli i innych przedmiotów codziennego użytku
  • oczyszczają powietrze z pyłów i gazów

Każda tona wyprodukowanego papieru pierwszego gatunku to ok. 17 drzew, a w przypadku papieru zwykłego gatunku – ok. 12 drzew!

 

Jeden dorodny buk produkuje w ciągu doby tyle tlenu, że może zaspokoić potrzeby pięćdziesięciu osób.


ZBIÓRKA ŻOŁĘDZI

Październik to miesiąc, w którym owoce dębu dojrzewają i spadają z drzew.

Dlatego też w tym miesiącu w ramach współpracy z Kołem Łowieckim „Czajka” ogłaszamy

KONKURS na zbiórkę żołędzi pod nazwą:

„Zbieramy żołędzie

– pomagamy zwierzętom przetrwać zimę”

Pamiętajmy, że żołędzie po zebraniu suszymy i przynosimy do szkoły dopiero w podanym terminie – prawdopodobnie początkiem listopada.

Prosimy o podpisanie paczek wg wzoru: Imię i nazwisko, klasa

i oddanie do p.Beaty Nowak lub p.D.Wandor


7 kwietnia gościliśmy na zajęciach przyrodniczych grupę dzieci z przedszkola pod kierunkiem pani Iwony Luranc. Podczas wspólnego spotkania nasi uczniowie starali się zainteresować swoich młodszych kolegów i koleżanki budową fragmentów roślin, owadów, włosów oraz komórek, które budują nasze ciało. Dzieci z pomocą lup oglądały i analizowały budowę kwiatów, muchy, pasikonika, pająków, skóry węża, włosów itp.Dzięki mikroskopom poznawały „mikroświat” roślinny i zwierzęcy. Mamy nadzieję, że takie zajęcia wzbudziły wśród dzieci dużą ciekawość poznawczą i wpłynęły na rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji. W marcu odbyły się warsztaty dla rodziców ph. „O wychowywaniu rodziców – zrób coś z niczego. . .”. Tematyka zajęć dotyczyła problemu wzrostu objętości odpadów, a w szczególności wzrostu ilości opakowań z tworzyw sztucznych. Rolę edukatorów pełnili uczniowie – członkowie Klubu Młodego Ekologa pod kierunkiem opiekunów. Głównym celem zajęć było kształtowanie zachowań zmierzających do powszechnego i powtórnego stosowania opakowań z tworzyw naturalnych oraz opakowań wytwarzanych na bazie odpadów z tworzyw sztucznych. Na atrakcyjność tego spotkania wpłynęły różnorodne formy i metody oraz krótkie montaże artystyczne. Rodzice mieli okazję wykonać koszyki z plastikowych butelek oraz ozdoby świąteczne z tekturowych pudełek po jajkach.