LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI W KLASACH 1-3 – PODSUMOWANIE 2023/2024

Bieżący rok szkolny przyniósł nowe doświadczenia, zadania i przygody z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości Ministerstwa Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Nowoczesny sprzęt uatrakcyjnił zajęcia edukacyjne oraz pozwolił rozwijać zainteresowania uczniów na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.

Zestaw okularów  VR

Podczas lekcji zorganizowanych przez panią Iwonę Malinkiewicz oraz nauczycieli prowadzących poszczególne zajęcia uczniowie mogli za pomocą okularów Class VR przenieść się wirtualnie w inną rzeczywistość widzianą w trójwymiarze. Uczniowie mieli tą możliwość na lekcjach:

  • Edukacji wczesnoszkolnej, które odbyły się w każdej klasie. Tematyka zajęć była związana z aktualnie omawianymi zagadnieniami. Klasy pierwsze poznały budowę kota domowego oraz mogły poznać różne dzikie koty. Klasy drugie spacerowały po średniowiecznym zamku i oglądali przedmioty codziennego użytku. Klasy trzecie w listopadzie badały układ słoneczny, obieg Ziemi wokół słońca i jego wpływ na pory roku. Natomiast w maju poznali historię pociągów, rodzaje lokomotyw. mogli zobaczyć ich wnętrze.
  • Edukacji informatycznej z okazji Dnia bajek uczniowie klasy 1a, 1b, 3b mogli przenieść się do krainy baśni Śpiąca królewna. W grudniu natomiast z okazji Mikołajek mogli przejechać się saniami świętego Mikołaja.
  • Religii przeprowadzonej w klasie 1c i 1b na temat  „Jak obchodzimy święta Bożego Narodzenia.” W trakcie lekcji uczniowie wędrowali po scenie stajenki narodzenia Jezusa poznając jego historię oraz przenieśli się do wioski świętego Mikołaja, gdzie mogli poznać tradycję i zwyczaje związane z adwentem i świętami. Wysłuchali także kolędy w katedrze w Wells (Anglia).
  • Zajęć rozwijających w klasie 3b z okazji dnia bajek uczniowie przenieśli się do bajki „Kot w butach”.

Zestaw klocków VEX GO

Na zajęciach rozwijających „Robotyka i projektowanie 3D” w klasie 3b najpierw uczniowie zapoznali się z elementami konstrukcyjnymi i mechanicznymi zestawu VexGo. Pierwszymi modelami były samochody bez napędu i z napędem. Pojazdy posłużyły nam do badania od czego zależy prędkość oraz długość przejechanej trasy danego samochodu. Po zbudowaniu modelu programowalnego samochodu uczniowie poznali aplikację codevex.go i zaprogramowali w niej pierwszą trasę swojego pojazdu. Kolejnymi modelami były różne wersje robota Code Base. Sprawdzaliśmy działanie elektromagnesu, czujnika oka oraz zderzaka Led rozwijając swoje umiejętności programowania w aplikacji codevex.go.

Uczniowie klasy 3a również mieli możliwość zapoznania się z zestawem klocków Vex Go na warsztatach ”Zaprogramuj robota tak aby przejechał wyznaczoną trasę”. Budowaliśmy podstawową wersję robota Code Base. Potem uczniowie poznali aplikację codevex.go i programowali swoje roboty aby przejechały trasę w kształcie litery L. Aby ułożyć program uczniowie najpierw musieli zmierzyć długość odcinków trasy, zamienić centymetry na milimetry i zastanowić się o jaki kąt obrócić robota. Z małą pomocą wszystkim udało się wykonać zadanie.

Projektowanie 3D

Dzieci też mogą korzystać z oprogramowania typu CAD i zaprojektować modele do druku 3D. Takim programem jest Tinkercad, to narzędzie online, co oznacza, że działa w dowolnej przeglądarce z połączeniem internetowym. Nie jest wymagana instalacja, a wszystkie projekty są przechowywane w chmurze, dzięki czemu dzieci mogą znajdować i wracać do swoich projektów w dowolnym momencie. Uczniowie klasy 3b na zajęciach rozwijających „Robotyka i projektowanie 3D” poznali podstawy pracy z programem oraz zaprojektowali breloczki z swoim imieniem.

Gotowanie

Wspólne pieczenie cieszy naszych uczniów. Aktywności kulinarne pozwalają rozwinąć wiele umiejętności. Uczniowie czytają przepisy, odmierzają, a czasami przeliczają ilości produktów, rozwijają motorykę małą i koordynację wzrokowo-ruchową, a także pobudzają wszystkie zmysły. Uczą się samoobsługi oraz zasad bezpiecznego korzystania z narzędzi. Podczas zajęć rozwijających uczniowie klasy 2a wraz z opiekunem panią Żanetą Dziedzic przygotowali ciasteczka maślane. Te zajęcia sprawiły uczniom wiele radości, a „wisienką na torcie” była możliwość konsumpcji.

Iwona Malinkiewicz