NAUKA ZDALNA

Drodzy Rodzice!

W związku z zaistniałą sytuacją zawieszenia zajęć szkolnych oraz prowadzonego przez naszych nauczycieli nauczania zdalnego, bardzo prosimy o zwrócenie uwagi na:

  • systematyczność  zapoznawania się z nadsyłanymi poprzez dziennik elektroniczny materiałami,
  • rozwiązywania zadań i wykorzystania możliwości konsultowania się z nauczycielami przez dziennik elektroniczny.

Zależy nam na tym, aby brak możliwości prowadzenia lekcji w tradycyjny sposób i kontaktu z uczniami „na żywo”, w jak najmniejszym stopniu odbił się na powstawaniu zaległości w poziomie opanowanej przez nich wiedzy.

JAK ZATEM ZORGANIZOWAĆ DZIECIOM WARUNKI DO NAUKI W DOMU, MOTYWOWAĆ I WSPIERAĆ DO SYSTEMATYCZNEGO UCZENIA SIĘ POZA SZKOŁĄ?:

  • Zadbaj o to, by dziecko pracowało w odpowiednim rytmie. Dobrym pomysłem jest ustalenie określonej pory na naukę w domu, np. po zjedzeniu śniadania. Dziecko musi uczyć się systematyczności, dlatego przyzwyczajajmy je do tego, by odrabiało zadane materiały regularnie. Najlepiej jeśli rodzic sprawdzi, co dziecko ma zadane każdego dnia  – materiały od nauczycieli będą przesyłane poprzez dziennik elektroniczny na konto rodzica. Warto przygotować listę zadań, które dziecko będzie,  realizowało w danym dniu. Ważne są również przerwy w nauce. Przerwy w nauce powinny być dostosowane do wieku i temperamentu dziecka – im dziecko młodsze i bardziej ruchliwe, tym częstsze należy robić przerwy. W przerwach nie jest jednak wskazane korzystanie z urządzeń elektronicznych – dziecko może się pobawić, odpocząć, pogimnastykować, wyjść przed dom. Aktywność ta nie może być zbyt męcząca ani ekscytująca, a przerwa – zbyt długa, bo trudno będzie dziecku wrócić do nauki.
  • Stwórz dziecku odpowiednie warunki do pracy: miejsce pracy powinno być jasne, właściwie oświetlone, uporządkowane, bez dopływu dodatkowych bodźców rozpraszających (hałas, telewizja, radio itp.). Postarajmy się doprowadzić do tego, żeby dziecko odrabiało lekcje we własnym pokoju albo w takim pomieszczeniu, gdzie może być samo.
  • Wdrażaj dziecko do samodzielności. Zanim dziecko zacznie odrabiać lekcje, omów z nim, co ma do zrobienia. Niech przejrzy w twojej obecności listę zadań nadesłanych przez nauczycieli, które będzie,  realizowało w danym dniu i  oceni, czy samo da sobie z tym radę, czy będzie miało problemy ze zrozumieniem. Pomóż mu zrozumieć zadania. Jeśli tego nie potrafisz skorzystaj z porady uczących. Skontaktuj się z nimi poprzez dziennik elektroniczny, bądź mailowo. Nie zawsze musisz to zrobić Ty, drogi Rodzicu – starsze dzieci mogą tego dokonać samodzielnie. Jeśli nie ma już żadnych problemów, dziecko powinno usiąść w swoim pokoju i wziąć się do pracy. Jeśli pojawią się trudności,  powinno dać sobie z nimi radę samodzielnie, nawet jeśli popełni jakiś błąd. Ważne jest, żeby ten wysiłek podjęło samo. Jeśli twoje dziecko, mimo ustaleń, ciągle prosi o pomoc, narzeka czy płacze, staraj się nie ulegać. Dodaj mu odwagi, doceniaj wysiłek, dostrzegaj sukcesy.
  • Chwal dziecko za naukę w domu, wykonane zadania – to potężne narzędzie, które skutecznie dodaje  dziecku skrzydeł.
  • Zadbaj o właściwą organizację czasu wolnego dziecku po nauce – spędzaj z nim czas i róbcie wspólnie coś, co będzie sprawiało radość i dziecku i Tobie Rodzicu. Planując czas wolny dzieciom powinniśmy zwracać uwagę na to, czym się interesują, dlatego jeśli nasze dzieci lubią np. grać na komputerze, spróbujmy im w tym czasem towarzyszyć. Dzieci nie lubią, gdy negatywnie komentujemy ich pomysły, a spędzając z nimi czas w sposób dla nich atrakcyjny mamy dużą szansę na zbudowanie długotrwałej, mocnej więzi. Umiejętność odpoczynku w czasie wolnym i odpowiedniego rozplanowania pracy to przeważnie zasługa rodziców i ich autorytetów.
  • Troszcz się o przyjazną atmosferę panującą w domu, poczucie bezpieczeństwa, pozytywne emocje. Powoduje to  lepsze samopoczucie dziecka, a tym samym lepsze efekty jego pracy.

Pedagodzy szkolni

Beata Borowczyk, Katarzyna Filip