SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ – MYŚL O INNYCH!
https://www.youtube.com/watch?v=CXmkOcEsYGU&list=PLZ2X-9LnwIVGKMYST9rzCs5KqLiPy1q17&index=9
IZOLUJ SIĘ, POZOSTAJĄC W KONTAKCIE Z INNYMI
https://www.youtube.com/watch?v=oGuM_fiplGE
TECHNIKI RELAKSACJI – JAK SIĘ ZREGENEROWAĆ?
https://www.youtube.com/watch?v=0b3Fw2R1pVs
LĘK, CO ZROBIĆ, BY TOBĄ NIE ZAWŁADNĄŁ?
https://www.youtube.com/watch?v=EosRWx9YtZk
PRZEMOC W RODZINIE W CZASIE EPIDEMII. GDZIE SZUKAĆ POMOCY?
https://www.mjakmama24.pl/aktualnosci/przemoc-w-rodzinie-w-czasie-epidemii-gdzie-szukac-pomocy-aa-6D4u-Yuoh-rkxZ.html
KORONOWIRUS A KRYZYS W RODZINIE: PRZEMOC I WSPÓŁUZALEŻNIENIE
https://www.youtube.com/watch?v=lGZO09D4y8U
JAK ZATRZYMAĆ NASTOLATKA W DOMU W CZASIE PANDEMII KORONAWIRUSA?
https://dziennikzachodni.pl/jak-zatrzymac-nastolatka-w-domu-w-czasie-pandemii-koronawirusa-psycholog-radzi-jak-rozmawiac-i-co-robic-z-dziecmi-podczas/ar/c1-14875003
PORADY DOTYCZĄCE CZASU NA EKRANIE, CZYLI JAK POMÓC DZIECIOM, JAK NAJLEPIEJ WYKORZYSTAĆ CZAS NA EKRANIE I ZASTOSOWAĆ ZDROWĄ CYFROWĄ DIETĘ.
- Najważniejsze wskazówki, które pomogą 7-11 latkom zrównoważyć czas na ekranie:
https://www.internetmatters.org/pl/resources/screen-time-tips-to-support-7-11-year-olds/
- Najważniejsze wskazówki, które pomogą 11-14 latkom zrównoważyć czas na ekranie:
https://www.internetmatters.org/pl/resources/screen-time-tips-to-support-11-14-year-olds/
- Najważniejsze wskazówki, które pomogą 14 latkom i starszym dzieciom zrównoważyć czas na ekranie:
https://www.internetmatters.org/pl/resources/screen-time-tips-to-support-teens/
CO ROBIĆ Z DZIECKIEM W DOMU – 100 POMYSŁÓW NA ZABAWY
#ZOSTAJE W DOMU. SZTUKA NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI W DOBIE KORONAWIRUSA
https://www.onet.pl/kultura/onetkultura/koronawirus-w-polsce-sztuka-na-wyciagniecie-reki-w-dobie-koronawirusa/kv2e0k9,681c1dfa
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM W CZASIE PANDEMII?
Szerzenie się pandemii COVID -19 może być bardzo stresujące dla wielu osób. Strach i obawy przed chorobą mogą przytłaczać zarówno dorosłych, jak i dzieci. Dlatego tak ważna jest znajomość sposobów radzenia sobie z tym obciążeniem.
Wśród objawów stresu związanego z wybuchem pandemii można wyróżnić:
- występowanie nasilonych obaw i lęków o własne zdrowie i zdrowie swoich najbliższych,
- zmiany w nawykach związanych ze snem i spożywaniem posiłków, problemy ze snem i koncentracją uwagi,
- pogorszenie objawów choroby przewlekłej,
- zwiększone spożycie alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych substancji psychoaktywnych.
Każdy może jednak podjąć proste kroki, by pomóc sobie, rodzinie i najbliższym w radzeniu sobie ze stresem wywołanym pandemią.
Oto kilka wskazówek:
- Rób sobie przerwy od oglądania, czytania czy słuchania nowych informacji na temat pandemii w mediach, również społecznościowych. Ciągłe skupianie się tym problemie może nasilać niepokój.
- Zadbaj o siebie i swoje ciało – ćwiczyć głębokie oddechy, rozciąganie lub medytację. Dobrze jest spożywać zdrowe, zbilansowane posiłki, wykonywać regularne ćwiczenia, wysypiać się, unikać alkoholu i innych substancji psychoaktywnych.
- Staraj się podejmować aktywności, które nas rozluźniają i sprawiają nam przyjemność.
- Porozmawiaj z osobami, do których masz zaufanie o swoich obawach i emocjach.
- Pamiętaj o swoich
dzieciach – one też się stresują. Reakcja dzieci i nastolatków zależy w dużym
stopniu od tego, jak zachowują się dorośli w ich otoczeniu. Rodzice, którzy
reagują ze spokojem i pewnością, będą stanowić wsparcie dla swoich dzieci.
Dlatego tak ważne jest, by opierać się na sprawdzonych informacjach na temat
wirusa.
Nie wszystkie dzieci reagują na stres w ten sam sposób. U najmłodszych można obserwować zwiększoną płaczliwość lub rozdrażnienie, a nawet powrót zachowań, z których dziecko wyrosło, jak moczenie nocne. Wśród innych objawów nadmiernej reakcji stresowej na epidemię można wymienić: smutek, nasilone zamartwianie się, niezdrowe zachowania dotyczące snu czy jedzenia, a u nastolatków również nadmierną drażliwość, tzw. złe zachowanie, problemy z koncentracją uwagi, unikanie obowiązków szkolnych, jak również aktywności, które w przeszłości sprawiały dziecku radość, bóle głowy i ciała bez konkretnej przyczyny, a także sięganie po alkohol, papierosy i inne substancje psychoaktywne.
Rodzice mogą pomóc dzieciom w łagodzeniu stresu związanego z pandemią poprzez rozmowę, rzeczowe i przystępne przedstawienie faktów. Ważne jest też, by dać dzieciom i nastolatkom poczucie bezpieczeństwa, pozwolić na wyrażenie emocji, takich jak zdenerwowanie, złość, a także podzielić się z nimi własnymi sposobami na rozładowanie stresu. - Ograniczaj dzieciom i młodzieży dostęp do wiadomości w mediach, również społecznościowych. Dzieci mogą błędnie interpretować informacje, które do nich docierają i bać się tego, czego nie rozumieją. Dobrze jest też trzymać się dotychczasowej rutyny, jeśli chodzi o codzienne aktywności, gdy zamknięte są szkoły – stwórz plan dnia obejmujący naukę oraz czas wolny.
(Źródło: Twoje zdrowie.rmf24.pl)
Pedagodzy szkolni
JAK ROZMAWIAĆ Z DZIECKIEM O EPIDEMII KORONAWIRUSA?
https://psychoterapia.plus/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-epidemii-koronawirusa/
NASTOLATKU! PORADY, JAK EFEKTYWNIE FUNKCJONOWAĆ W OKRESIE PANDEMII
https://psychoterapia.plus/nastolatku-porady-jak-efektywnie-funkcjonowac-w-okresie-pandemii/
RODZICU! ZOSTAŃ W DOMU I NIE DAJ SIĘ ZWARIOWAĆ:)
https://psychoterapia.plus/rodzicu-zostanwdomu-i-nie-daj-sie-zwariowac/
ZABAWY ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE – NIE TYLKO NA CZAS KWARANTANNY
https://psychoterapia.plus/zabawy-rozwijajace-umiejetnosci-spoleczne-nie-tylko-na-czas-kwarantanny/
BAJKA DLA DZIECIAKÓW NA TRUDNY CZAS KWARANTANNY – „Bajka o złym Królu wirusie i dobrej Kwarantannie”
do słuchania
http://dorotabrodka.pl/wp-content/uploads/2020/03/Bajka-O-Krolu-Wirusie-Dorota-Brodka.mp3
do czytania
http://dorotabrodka.pl/wp-content/uploads/2020/03/bajka-o-kwarantannie-i-wirusie-z-kolorem.pdf