W codziennej pracy z uczniami pojawia się często wiele pytań. Czasami odpowiedź jest bardzo prosta, ale bywa tak, że samo „słowo” to za mało.
Jak wywołać efekt „wow!” Jak „zaczarować” uczniów, aby podtrzymać ich naturalną ciekawość? Jak zmienić sposób nauczania, żeby uczniowie rozwijali umiejętności konieczne do życia w świecie wiedzy i technologii XXI wieku?
Pomocne w osiąganiu celu są obserwacje, doświadczenia i eksperymenty. Amerykański filozof, pedagog John Dewey podkreślał, że doświadczenie jest źródłem zdobywania i weryfikowania wiedzy.
Podążając za tą myślą, zachęcam uczniów do obserwacji otaczającego nas mikro i makro świata, wykonywania prostych doświadczeń i eksperymentów. Tworząc modele zwierząt poznają ich budowę a hodując rośliny obserwują ich poszczególne etapy wzrostu. To wszystko jest bezcenną wiedzą, którą chłoną jak gąbka wodę.
Uczniowie z klasy V wykonali wiele wspaniałych prac, przeprowadzili ciekawe doświadczenia i eksperymenty, efekty niektórych z nich można zobaczyć w galerii poniżej.
Jolanta Wieczorek