W SZKOLE PODSTAWOWEJ W POLANCE WIELKIEJ
Rok szkolny 2014/2015
Temat: Nasze zdrowie – wspólne dobro!
Cel ogólny:
– poszerzenie wiedzy dotyczącej zdrowego żywienia, zbilansowanej diety, aktywności fizycznej, zachowań konsumenckich oraz kształtowanie umiejętności niezbędnych do utrzymania zdrowia i kondycji fizycznej, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności indywidualnej i świadomego wyboru.
Cele szczegółowe:
– pogłębienie wiedzy na temat zasad prawidłowego, czyli zróżnicowanego i zbilansowanego sposobu odżywiania się, znaczenia aktywności fizycznej i ich wpływu na zdrowie,
– kształtowanie zmiany postaw i zachowań związanych z prawidłowym żywieniem i aktywnością fizyczną,
– wdrożenie zasady odpowiedzialności za własne zdrowie
– zwiększenie zainteresowań uczniów problematyką zdrowotną poprzez samodzielne planowanie pracy i realizację zadań.
Metody i formy prowadzenia zajęć:
– metody podające: pogadanka, prelekcja, objaśnienie,
– metody problemowe aktywizujące: metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne, dyskusja, burza mózgów,
– metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia,
– formy prowadzenia zajęć: zbiorowa, grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne:
– poradniki dla nauczycieli,
– foldery dla uczniów,
– scenariusze zajęć,
– plakat „Piramida zdrowia”,
– internetowa interaktywna strona edukacyjna.
Osoby współpracujące przy realizacji projektu:
– koordynator projektu – p.Beata Nowak, p.Beata Borowczyk
– pedagog szkolny – p. Katarzyna Filip
– nauczyciele wychowania fizycznego
– opiekunowie Samorządu Uczniowskiego
– wychowawcy klas I – VI
Adresaci projektu: uczniowie klas IV – VI, nauczyciele, rodzice.
Termin realizacji: grudzień 2014r – czerwiec 2015 r.
HARMONOGRAM ZAPLANOWANYCH DZIAŁAŃ W RAMACH PROJEKTU
PRZYGOTOWANIE
|
|||||
Lp. | Zadanie
|
Termin | Odpowiedzialni | Forma realizacji | Uwagi |
1. |
Jak zrealizować w szkole projekt? |
grudzień |
zespół nauczycieli odpowiedzialnych za realizację projektu |
przekazanie informacji podczas zebrania Rady Pedagogicznej |
burza mózgów |
BLOK: NASZE ZDROWIE – WSPÓLNE DOBRO!
|
Lp. | Zadanie
|
Termin | Odpowiedzialni | Forma realizacji | Uwagi |
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. |
„Ulubiona zdrowa potrawa świąteczna” Poinformowanie rodziców o przystąpieniu szkoły do programu ”Trzymaj formę!”. Czy wiesz co jesz? Czy wiesz co kupujesz? Co to jest GDA? Indeks Sprawności Fizycznej zaproponowany przez K. Zuchorę „Śmietnik w mojej głowie” „Dlaczego Fast food jest niezdrowy”- Wpływ odżywiania i stylu życia na kondycję organizmu Recepta na zdrowie: – piramida zdrowia, – zaburzenia stanu zdrowia – wiersze o tematyce sportowej Zakładamy ogródek warzywny. Sposoby aktywnego wypoczynku. „Moja rodzina trzyma formę” – kolaż gazetowy. Kupuję – bo to zdrowe!- tydzień zdrowej żywności. „Napojom energetyzującym mówię NIE!”. Mała porcja ruchu. Turniej tenisa stołowego i badmintona. Zakręcone dzieciaki – zabawy z hula-hop Sobotnie rajdy w plenerze Ścieżka zdrowia „Witaminy i mikroelementy w naszej diecie” „Dużo wrażeń, dużo mocy, baw się z nami bez przemocy” |
grudzień styczeń styczeń/luty styczeń/luty styczeń luty luty styczeń marzec marzec luty/marzec kwiecień/maj maj styczeń –czerwiec wg planów wg planu styczeń –czerwiec maj/czerwiec czerwiec |
A. Mitera, A. Korfel (SU) dyrektor szkoły, wychowawcy klas wychowawcy klas IV – VI-tych K. Krawczyk, T. Borowiecki B. Nowak, B. Borowczyk, nauczyciel informatyki B. Nowak, B. Borowczyk B. Nowak, B. Borowczyk uczniowie klas IV, V i VI-tych, B. Nowak, B. Borowczyk, wychowawcy B. Borowczyk K. Filip (opiekunowie świetlicy) uczniowie klas V i VI-tych B. Nowak, B. Borowczyk B. Nowak właściciel sklepiku szkolnego B. Nowak, B. Borowczyk nauczyciele i uczniowie K. Krawczyk, opiekunowie SU K. Krawczyk opiekunowie SKKT B. Nowak, B. Borowczyk, K. Filip, K. Krawczyk, T. Borowiecki, nauczyciele B. Nowak, B. Borowczyk, K. Filip, K. Krawczyk, T. Borowiecki, |
konkurs zebranie z rodzicami strona internetowa szkoły prelekcje, warsztaty test projekcja filmów edukacyjnych prezentacja multimedialna spotkanie uczniów z pielęgniarką, konkursy, gazetki informacyjne ekspozycja gazetki tematyczne konkurs plastyczny sprzedaż owoców w sklepiku szkolnym wykonanie ulotek lub plakatów gimnastyka śródlekcyjna konkurs konkurs wycieczki szkolne podchody – konkurs międzyklasowy rywalizacje sportowe w połączeniu z zadaniami dotyczącymi zasad prawidłowego odżywiania |
PODSUMOWANIE: |
– sprawozdanie z realizacji projektu – ekspozycja prac uczniów – ogłoszenie wyników konkursów – zamieszczenie informacji z realizowanych działań na stronie internetowej szkoły |
Przewidywane efekty:
– zmiana postaw i zachowań związanych z prawidłowym żywieniem.
– umiejętność korzystania z informacji zamieszczonych na opakowaniach produktów spożywczych.
– kształcenie nawyku dbania o swoją sprawność fizyczną poprzez wypoczynek czynny i umiejętność jego
planowania.
– kształcenie nawyków dzielenia się nabytą wiedzą z rówieśnikami i dorosłymi