W roku szkolnym 2014/2015 wzorem lat ubiegłych nasza szkoła przystępuje do szkolnego programu profilaktycznego:
„Razem przeciwko agresji i uzależnieniom – żyjemy w zgodzie ze sobą i innymi”
Program realizowany będzie w klasach I-VI, a jego podstawowy cel to ograniczenie wśród uczniów niepożądanych społecznie zachowań – agresji i przemocy, a ponadto rozwijanie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami oraz uczenie i ćwiczenie umiejętności komunikacyjnych a przede wszystkim asertywnych w kontekście dbania o własne zdrowie psychiczne i fizyczne.
Główne cele programu to:
· zapobieganie agresji, przemocy i uzależnieniom wśród uczniów
· podniesienie poziomu bezpieczeństwa w szkole
· wyposażenie uczniów w umiejętności radzenia sobie z własną i cudzą agresją (asertywne sposoby rozwiązywania konfliktów) oraz wyrobienie gotowości do niesienia pomocy ofiarom przemocy,
· ukazanie zachowań alternatywnych w sytuacjach wyzwalających agresję,
· rozwijanie przez dzieci i młodzież samoświadomości własnych emocji i uczuć,
· nauka radzenia sobie w groźnych społecznie sytuacjach,
· zapoznanie uczniów, rodziców z różnymi formami agresji,
· monitoring zjawiska agresji i przemocy w szkole,
· wzmacnianie umiejętności świadomej rezygnacji z obcowania z przemocą,
· ukazanie zachowań alternatywnych w sytuacjach wyzwalających agresję,
· motywowanie do uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych o charakterze sportowym, rozwijającym zainteresowania, propagujących aktywne formy spędzania czasu wolnego,
· kształtowanie wzorców zdrowego stylu życia i spędzania wolnego czasu
· uwrażliwienie rodziców na wszechobecność jawnych i ukrytych wzorów niewłaściwych zachowań w ofertach kulturowych kierowanych do dzieci.
2. Osoby współpracujące przy realizacji programu:
– koordynator projektu – p.Beata Nowak , p.Beata Borowczyk
– pedagog szkolny – p. Katarzyna Filip, nauczyciele, opiekunowie SU
– wychowawcy klas I – VI
3. Adresaci programu: uczniowie klas I – VI, nauczyciele, rodzice.
4. Termin realizacji: listopad 2014r – maj 2015 r.
5. Formy realizacji programu:
• konkursy wśród uczniów klas IV – VI nawiązujące do hasła i celów programu:
– wykonanie plakatów ph. „W SZKOLE CZUJĘ SIĘ BEZPIECZNIE”,
– wykonanie prezentacji informacyjnej z wykorzystaniem programu Power Point ph. „SZKOŁA BEZ PRZEMOCY!”,
– hasła reklamowe propagujące pozytywne zachowania
– rymowanki lub wiersze na temat zachowań asertywnych ph. „AGRESJI MÓWIMY NIE !”,
– „DWUNASTU WSPANIAŁYCH” – UKAZANIE POZYTYWNYCH WZORCÓW OSOBOWYCH I WARTOŚCI WAŻNYCH W ŻYCIU CZŁOWIEKA” – wybór spośród każdego zespołu klasowego jednego laureata, czyli osobę która cieszy się szacunkiem i jest wzorcem godnym do naśladowania,
– przepis na „Prowadzenie zdrowego i społecznie akceptowanego trybu życia, wolnego od substancji uzależniających” – konkurs wśród uczniów klas IV – VI,
– „Zdrowy styl życia” – dekalog – konkurs dla uczniów klas I-III
– festiwal sportu pod hasłem „DUŻO WRAŻEŃ, DUŻO MOCY, BAW SIĘ Z NAMI BEZ PRZEMOCY”
– przedstawienia profilaktyczne prowadzone przez Krakowski Impresariat Artystyczny RONDO,
• zajęcia edukacyjne:
– zajęcia prowadzone przez wychowawców na godzinach wychowawczych w klasach I – VI nawiązujące do celów programu
– zajęcia „Wychowanie do życia w rodzinie” w klasach V i VI,
– zajęcia z pedagogiem szkolnym dotyczące profilaktyki uzależnień
• realizacja ogólnopolskiej kampanii profilaktycznej „Zachowaj Trzeźwy Umysł”
• ankieta przeprowadzona wśród uczniów na temat złości, agresji i przemocy,
• wykonanie przez uczniów klasy IV – VI gazetki informacyjnej „Razem przeciwko agresji – żyjemy w zgodzie ze sobą i innymi”,
• prelekcje dla rodziców podczas zebrań klasowych (wg opracowanego przez koordynatora scenariusza, wykorzystanie materiałów przygotowanych przez pedagoga),
• opracowanie klasowych kodeksów asertywnego postępowania,
• przeprowadzenie przez pedagoga szkolnego kampanii informacyjnej na temat: skutków niewłaściwego zachowania w świetle prawa karnego i szkolnego, zjawisk przemocy w środowisku szkolnym i domowym
6. Podsumowanie programu:
– happening adresowany do społeczności szkolnej połączony z zawodami sportowymi i przedstawieniem inscenizacji „Razem przeciwko agresji – żyjemy w zgodzie ze sobą i innymi”